måndag, januari 8

Ute ur garderoben

Jag förnekar det inte och har aldrig gjort. Jag är bög. Märkes alltså. Vi sa så i ungdomens dagar. Det ligger ingen konstig värdering i det ordet för mig, bara ett konstaterande att jag är märkesfixerad. Inget nytt, men det blir extra tydligt ibland. Som nu.
  • Man kan skaffa sig ett prima velourset på H&M för några hundralappar. Eller så kan man låta köpa in ett betydligt dyrare Juicy Couture från utomlands. Bara för att.
  • Man kan köpa två par märkeslösa glasögon till priset av ett. Eller så kan man välja bara ett dyrt märkespar. Bara för att.
  • Man kan gå till H&M och köpa sig en cool slit-å-slängväska i fuskskinn. Eller så kan man sitta och surfa expensiva vintagemärkesväskor på ebay. Bara för att.

Bara för att jag är märkesbög. (Märkesflata? Nä det lät inte lika bra) För att det känns lyxigt och extra med ett märke. Ibland är kvaliteten betydligt bättre, ibland är det bara märket som kostar.

*dansar INTE till Justin som sjunger i P3 just nu*

UPDATE: nu har jag sagt, skrivit och läst det några gånger, och det är kanske inte så tokigt ändå. Märkesflata.

21 kommentarer:

Anonym sa...

När du passerade Borlänge så kunde jag se dig från mitt kontor. Nästan.

Anonym sa...

man kan köpa tre för en glasögon på vissa ställen eller Attling och Guccibågar. Inte jag då :)

Du är inte ensam, jag är likadan när det gäller glasögon, väskor och plånkor :) ok - agendor också.

Anonym sa...

Haha, det är bra att ha självinsikt. Minns fortfarande ditt förfärade Cubus-inlägg, skrattade så jag fick ont i magen! Men märkesflata lät väl okej?

Linda K sa...

tomas: skarpsynt? ;)

hedgehog: ja smaken är ju som baken :D

mary: ;)
ja ju mer man säger det desto bättre låter det kanske... märkesflata märkesflata märkesflata...

Anonym sa...

Mmm...det sken liksom upp.

Anonym sa...

Lite OT men jag behöver lite hjälp från "märkes-insatta" :-) HAr en moster som ska till PAris i slutet av januari och jag tänkte skicka med henne en order att köpa parfymen CLean "Fresh Laundry". VAr inne och spanade på Sephoras franska sida och insåg då att de inte saluför Clean överhuvudtaget...Någon som vet om om det bara är Sephora som är anglo-anti eller gäller det även övriga Parfymerier i Paris..FInns den kanske på Arlanda?

I går tröstshoppade jag två Wera toppar på Åhlens :-) Någon gång ska väl vår lilla bebis komma ut så jag kan använda topparna..

BF+7

Linda K sa...

jessica e: jag kan inte alls parfymer och paris, andra än mina egna tyvärr :(

tycker jättemycket om wera, mycket mycket fint! och snart blir du smalis :D

Anonym sa...

Jag anmäler mig som märkesbög/flata. Men jag skyller på att man måste köpa kläder med rätt KÄNSLA. Inte märke.. ;)

Linda K sa...

sara: ja känsla är helt rätt. det kör jag också på. min känsla är ofta dyr...

Ann sa...

Förstår vad du menar. Inte för att jag har råd att följa min önskan. T ex så fick jag en jättefin och skön mysvelourdress av maken. Dock ej Juicy, så jag drömmer fortfarade om en...

Linda K sa...

tasstaylor: jag såg bilden, den var ju jättefin! tror faktiskt inte det är sån enorm skillnad på en sån och en juicy. ibland känner jag mig knäpp som "ska ha". men bög föds man ju till... ;)

Anonym sa...

Haha! Jag visste att du var en garderobs Justinlover! ;)

Minna sa...

Räknas man som en bög om man just har klickat hem en Camilla Norrback-kofta?

det kan ha varit en födelsedagspresent från Minna till Minna. Jag fyllde ju 29 år och 11 månader i fredags.

Anonym sa...

Ibland önskar jag att jag var mer märkesfixerad för jag kommer allt för ofta hem med en massa lågkvalitativa kläder som håller en halv tvätt...

Linda K sa...

lindisen: nu missade du INTET va? :P

minna: ja du är bög :) ja må du leva.

mill: ibland känns dyrare befogat, när det verkligen är bättre kvalitet. hellre en dyr tröja än fyra billiga som inte håller :)

Anonym sa...

Själv är jag nog så där lite dumsnål när det kommer till kläder ibland. Visst kan jag hosta upp en hel del pengar för vissa saker, t ex en kappa eller ett par stövlar. Men, när det kommer till t ex en polotröja eller kofta (som jag älskar och ofta bär) så blir jag lite snål mot mig själv och tycker att en "äkta" kashmir för X antal hundralappar är för dyrt när jag kan hitta en med någon shabby blandning för 500 pix. Till mitt försvar kan sägas att det har blivit bättre på senaste åren, mycket tack vare bloggen faktiskt! :)

Förresten så gillade jag uttrycket märkesflata!

Linda K sa...

åsa på åsen: jag köper också billigare ibland såklart, det är ju mixen att dyrt och billigt som är kul. Jag har också blivit "värre" sen jag började blogga :D

Polly sa...

H&M rockar fett! Då kan man blanda med dyrare grejor med gott samvete - eftersom snittpriset utslaget på samtliga plagg blir absolut hanterbart.

Matematik by Polly

Linda K sa...

polly: jag diggar din matematik, gullet :D

Anonym sa...

Märkesflata är ett bra ord! Bär det med stolthet min vän.
Jag för min del är en ghettosnobb!

Linda K sa...

ann: u go, ghetto girl! :D