torsdag, december 1

HIV/AIDS-dagen

Idag är det HIV/AIDS-dagen. Actionaid uppmärksammar dagen och människor som lever med HIV/AIDS med en blogg-aktion, som jag är stolt över att få vara del i. Ta tid att läsa om Chandrika!

Chandrika är 28 år och är ensamstående mamma till sin nioåriga son. Hon bor i Bangalore, som är den största staden i delstaten Karnataka i Indien. Chandrika hiv-positiv sedan elva år tillbaka.
– Ingen sa till oss att vi var hiv-positiva. Vi fick bara höra att hela familjen – min man, min son och jag själv – hade AIDS och hade tre månader kvar att leva, säger Chandrika.

Beskedet att deras son var sjuk blev för mycket för Chandrikas man. Eftersom han och Chandrika gift sig över kastgränserna fick de inget stöd från sina familjer.
– Min man tänkte att om han dog skulle någon ta hand om mig och vår son. Så han begick självmord, berättar Chandrika. Efter det ville Chandrika inte leva längre. Men så berättade hennes läkare om gruppen Milana som stöds av ActionAid och en kvinna från gruppen kom och pratade med Chandrika.
– Hon tog i oss när ingen annan ville det. Utan Milana hade jag inte suttit här i dag.

Milana och ActionAid hjälper  hiv-positiva genom rådgivning, psykosocialt stöd och utbildningar av olika slag. Samtal, fysisk kontakt och kärlek är viktiga bitar. Chandrika och hennes son äter bromsmedicin och båda mår bättre. Genom Milana har Chandrika utbildats till sjuksköterska och hjälper andra med HIV.
– Vi lär oss att kämpa för våra rättigheter. Det är så vi tar oss framåt, säger Chandrika.



33 miljoner människor världen över lever med HIV och AIDS. 70 procent av dem bor i Afrika. AIDS är ett av de mest akuta hoten mot framsteg i utvecklingsländer. Det går inte att stoppa den globala fattigdomen utan att ta itu med spridningen av HIV och få ner antalet smittade och dödsfall som kan relateras till HIV och AIDS.

Här kan du läsa mer om ActionAids arbete mot hiv/aids: http://www.actionaid.se/omraden/hivaids/

Inga kommentarer: